T24 Dış Haberler
Avrupa Komisyonu, Mark Zuckerberg‘in sahibi olduğu Meta’nın, Facebook ve Instagram’ın reklamsız sürümleri için kullanıcılardan ücret alan reklam modeliyle AB’nin yeni dijital yasalarını ihlal ettiğini savundu.
Meta, AB’nin veri gizliliği kurallarına uymak amacıyla geçen yıl, kullanıcıların kişisel verilerini reklam amacıyla kullanmayan reklamsız Facebook veya Instagram sürümü için aylık bir ücret ödedikleri bir “öde veya onay ver” modeli başlattı. Ödeme yapmayan kullanıcılar, platformlara kaydolma sürecinin bir parçası olarak, verilerinin sosyal medya akışlarında görünen kişiselleştirilmiş reklamları uyarlamak için kullanılmasına izin veriyor.
AB’nin yürütme organı olan Avrupa Komisyonu, modelin büyük teknoloji şirketlerini dizginlemek için tasarlanan Dijital Piyasalar Yasası’na (DMA) uymadığını açıkladı.
Komisyon, “öde ya da onay ver” uygulaması ile ilgili bir soruşturmanın ön bulgularını yayımladı ve modelin kullanıcıları verilerinin birden fazla platformdan toplanmasına “rıza göstermeye zorladığını” tespit etti.
Komisyon ayrıca kullanıcıların verilerini daha az kullanan ancak Facebook ve Instagram’ın “reklamlı” versiyonlarına genel olarak benzeyen bir hizmet seçmelerine de izin vermediğini söyledi.
Komisyon, DMA’ya uymak için Meta’nın Facebook ve Instagram’ın insanların verilerini daha az kullanan “eşdeğer” versiyonlarını piyasaya sürmesi gerektiğini söyledi.
Komisyonun soruşturmasını önümüzdeki yılın Mart ayı sonuna kadar tamamlaması gerekiyor ve Meta, yasayı ihlal ettiğine karar verilirse küresel cirosunun yüzde 10’una kadar yani 13,5 milyar dolara denk bir para cezasıyla karşı karşıya kalacak.